Forsiden / Hvem er vi? / Kundeundersøgelse / Kundeundersøgelse 2026

Alle kommentarer fra vores kundeundersøgelse 2026

I foråret 2026 gennemførte vi en kundeundersøgelse, hvor det var muligt at skrive en kommentar. Den mulighed benyttede mange kunder sig af. Her kan du se læse alle kommentarerne og vores svar. 

Personfølsomme oplysninger som navne, telefonnumre og adresser er dog slettet af hensyn til reglerne om datahåndtering. 

 

Kommentar

Vores svar

1 Fungerer meget tilfredsstillende. Tak, det er vi glade for at høre

 2

 

Synes det er en god ide når Vejle Spildevand holder Åbent-Hus for Vejles borgere.



Kunne godt følge jeres projekter i udfører med stade / tidsplan og historier fra arbejdet / entrepriseprisen m.m.

Tak for rosen om vores Åbent Hus.

Her kan du læse mere om alle vores aktuelle projekter og se alle opdateringer: 

https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

 3

 

Jeg er bekymret over at der nogle gange løber urenset spildevand ud i Fjorden er det fordi der ikke alle steder er separeret afløb?

Det er korrekt, at ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret. Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob

Medarbejderen var sød og venlig da jeg ringer om en stor regning, som viser sig at være en fejl på ejendommen, medarbejderen for hurtigt annulleret min regning og nedsat aconto beløb, det synes jeg er god og relevant service.  Tak, vi giver rosen videre til vores kundeservice. 
 5 Kommunikationen gennem hele projektet har været under al kritik! Det er vi kede af at høre. Vi arbejder på at forbedre for kommunikation ved vores graveprojekter, bl.a. med at bruge e-boks og sms i højere grad.
 6 Vdr. separering som er i gang, kunne man godt have sendt mere materiale ud, om det vi som lodsejere har af skal stå for, og lidt om udbydere, og hvad vi evt. selv kan udføre

På vores hjemmeside kan du altid læse mere om separatkloakering, LAR (Lokal afledning af regnvand) og dit ansvar som grundejer.

Kloakarbejde kræver, at det skal udføres af en autoriseret kloakmester.

Vi anbefaler, at du indhenter flere tilbud på arbejdet på din grund. Læs mere her: https://www.vejlespildevand.dk/projekter/separatkloakering/hvad-er-separatkloakering

 7 Ønske om at spildevandet bliver renset for medicinrester.

Vi er allerede i gang med arbejdet, så vi fremover kan rense spildevandet for medicinrester og andre miljøfremmede stoffer.

EU-lovgivningen er vedtaget og stiller krav om, at vi skal have det i drift senest i 2032. Vi arbejder dog på at få det i gang tidligere.

Generelt så fungerer spildevand jo for mig. Kan derfor reelt ikke være utilfreds.  Tak, det er vi glade for at høre
 9 Der er af og til lugtgener .Ved det er på grund af skylning af kloaknettet og det er nødvendig

Vi gør vores bedste for at begrænse lugtgener så meget som muligt, men det kan være svært helt at undgå lugtgener, fordi vi jo arbejder med spildevand.

Tak for din forståelse for vores arbejde. 

10 Der er sat en pind i min have og det virker som om det er til noget opmåling, men jeg er som husejer ikke blevet informeret om hvad det drejer sig om. Går ud fra det er i forbindelse med separation af kloak.

Kontakt os med din adresse, så vi kan undersøge om, om der er sket en fejl.  Ring eller skriv via:

https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os   

11 Jeg synes I gør det godt.

Men hvis jeg skulle sige noget. Så ønsker jeg at der vil blive gjort opmærksom på hvis man kommer til at betale det forkerte beløb. Det kom jeg desværre til og jeg fik 2 rykkere for det. Jeg vidste ikke at mit indtastede beløb var forkert. Og det er selvfølgelig en fejl. Men det kunne være rart og rigtig god service hvis jeres økonomi person der havde modtaget det, havde ringet eller reageret og gjort mig opmærksom på denne fejl.



Fejl kan jo opstå. 

Tak for din kommentar. Kontakt os gerne for at få en yderligere forklaring i din konkrete sag. Ring eller skriv via:

https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

 12 Drikkevand skal være rent.

Badevand skal være uden kalk og pesticider 

Vores ansvarsområde er de offentlige kloakker og rensning af spildevand, og vi kan derfor ikke svare på spørgsmålet om drikkevand.

Du skal kontakte dit lokale vandværk. Find det her: https://www.vejle.dk/da/service-og-selvbetjening/borger/bolig-byggeri-og-forsyning/forsyning-og-energi/vand/grundvand-og-drikkevand/find-dit-vandvaerk/

 13 Vil I være rare at koncentrere jer om omkostningsreduktion- det bør være den klare kerneopgave, som monopolindhavende selskabsform. Pft  Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark. Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 
14 Et naturligt, selvfølgeligt firma man kun erkender eksistensen af i det øjeblik, dets ydelse ikke fungerer. Det har det indtil videre altid gjort... Tak for rosen. 
15 Det er umiddelbart en branche, der er svær sådan at spille rigtig lækker markedsførings mæssigt, men vil mene at devisen: intet nyt, er godt nyt, i jeres favør. Ok.
16 Skal sørge for der aldrig kommer overløb af urenset spildevand i Vejle Fjord

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Vi er i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag. 

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

17 Jeg kører en del i området. Kan ikke forstå man ikke sørger for, at brønddæksler i kørebanen, ikke bliver ført op til jævn overflade. Rigtig mange er under og nogle rigtig meget. Jeg forstår heller ikke,hvorfor man ikke har kontrol med udførelsen af grave arbejder eller færdiggørelsen, undergrunden er banket ordentlig op inden man ligger asfalt, der gå lige en lille månedstid, så er der lunker.  Med hensyn til det ovenstående er der i hvert fald meget at tage fat på.  Jævn god dag/sommer til alle 😉🇩🇰🇩🇰🇩🇰🌞 Det er en kendt udfordring, at der kan opstå ujævnheder ved brønddæksler. Vi arbejder løbende på at rette op på det.
18 Det kunne være interessant at få data på forurening pr capita. Er det stigende eller faldende. Og eventuelt råd til hvordan man bringer det ned

Vi udregner ikke forurening pr. capita, men ift. overløb  udarbejder vi hvert år en rapport. Se mere her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

Vi kan også anbefale dig at besøge i Økolariet, hvor du kan få masser af viden og inspiration til en mere klimavenlig adfærd. Der er gratis adgang. 

19 Super fedt at I rakte ud og bad om at komme i vejens Facebook gruppe i forbindelse med separat kloakering så I kunne opdatere os derinde  Tak, det er godt at høre, at I har været glade for vores kommunikation via Facebook i forbindelse med vores gravearbejde. 
20 Mere info om undervejs i processen ved omlægning af kloakledninger. Forsinkelser mm kunne godt være fortalt om fra spildevand  Tak for feedbacken. Vi arbejder på at blive bedre til at fortælle om forsinkelser ved gravearbejde, der påvirker dig som kunde. 
21 Måske at man kan betale hver måned istedet for de kæmpe regninger  Du er velkommen til at betale et månedligt beløb til os, hvis det gør det nemmere for dig. Vi har valgt at udsende regninger to gange om året for at holde omkostningerne til administration nede. 
22 Flyt Vejle spildevand - I lugter - inddrag området til nyt grønt område med park og boliger omkring.... Vi gør vores bedste for at begrænse lugtgener så meget som muligt, men det kan være svært helt at undgå lugtgener, fordi vi jo arbejder med spildevand.
23 Det er dyrt!!!



Ellers er jeg tilfreds

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

I dette lagkagediagram kan du se, hvordan vi bruger pengene: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene 

24 Da jeg var barn i 70’erne jokede vi med, at når man badede ved Albuen (Vejle Fjord), så kom man op med en lort i hver hånd.  :-/
Hvor mener Vejle Spildevand, at forureningen i fjorden kommer fra?

Der er heldigvis sket meget siden 1970'erne, og badevandskvaliteten er blevet markant forbedret siden da. Der er to typer forurening: Kvælstof og  de hygiejniske forhold.

Kvælstofudledningen skal begrænses via den grønne trepart.  De hygiejniske forhold kan vi forbedre med separatkloakering og bassiner til vandparkering, og vores arbejde har været med til at forbedre de hygiejniske forhold i Vejle Fjord væsentligt. Det er bl.a. derfor, at alle strande i Vejle Kommune har det blå flag.

Se mere her om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob.

25 Ved skybrud og voldsom regn løber spildevand i fjorden -større kapasitet til i systemet 

Det er korrekt, at ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret. Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

26 Ønsker rent vand i Vejle Fjord. 

Det ønsker vi naturligvis også, og vi arbejder med mange forskellige projekter for at bidrage til rent vand i Vejle Fjord.  

Vi er i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag. 

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

27 Synes nogle gange det lugter fra naboens kloak når jeg går tur med hunden kan lugte det gennem risten til regnvand

Kontakt os og oplys, hvor det er, så undersøger vi det nærmere. Ring eller skriv via:

https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

28 Man tænker jo ikke på jer, så længe det fungerer og det gør det jo Ok.
29 Vi er meget glade for de søde og rare medarbejdere,som er her på Mindevej Mølholm .

De er professionelle og kompetente mennesker.

De har altid et smil på læberne og vinker når de kører forbi .
Tak for rosen. Den giver vi videre til entreprenøren
30 Jeg synes at det er lovlig dyrt at komme af med vandet ☹️     

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

I dette lagkagediagram kan du se, hvordan vi bruger pengene: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene 

31 Nu husker jeg at have læst ofte i Facebook om jeres kampagne  . Flot gjort af jer.   Tak
32 Det er måske ikke alle der har været på et rensningsanlæg eller i Økolariet og prøve de aktiviteter om kloak, sortering og spildevand. Det kunne være en mulighed at lave flyers til husstandende om enten besøg der, hvis man vil teste sin viden mere, og ellers en lille quiz på flyeren om nogle forskellige ting, som måske kan sendes retur som en konkurrence. Folk er desværre ofte sådan at de skal have noget ud af det før de vil deltage. I samme omfang kunne man sende sådan en aktivitet for børnene med hvor forskellige ting skal finde vej det rigtige sted hen, ift. Spildevand. Ofte er det børnene i dag, der desværre er bedst informeret, og når de fx. Ser at mor, far eller søskende handler uhensigtsmæssigt, så siger de ofte at man må altså ikke komme fx. En vådserviet i toilettet, eller smide affald i naturen der risikere at komme i kloakkerne, fordi det ødelægger naturen. Eller noget i den stil. En anden idé kunne være at man kunne lave en konkurrence om affaldsindsamling i sit boligområde, hvor man skal uploade et billede på facebooksiden af sin fangst og hvad dag. Så kunne nogen udtrækkes til at vinde et eller andet. Det er jo både godt at samle meget, men i den grad også hvis der måske ikke indsamles særlig meget. :)  Tak for dine forslag, som vi tager med i vores løbende arbejde med at kommunikerer om at undgå affald i toilettet.
33 I kan markant forbedre kommunikationen omkring gravearbejde: hvor er vi, hvad sker der nu, hvorfor er vi forsinket, hvad sker der i næste uge, hvad kan i forvente omkring afspærringer, asfaltering, rengøring efter gravearvejde, etc etc.



I forbindelse med kloak separations projektet har vi fået enkelte opdateringer, men mest når det var et behov for entreprenørerne (i skal ikke parkerer på vejen) - ikke når det har været et behov for beboere jf. ovenfor. 
Tak for din feedback om kommunikationen ved gravearbejde. Vi arbejder på at forbedre den, men vi er dog glade for at høre, at I har fået opdateringer fra os.
34 Vi har haft mange problemer med rotte ifm. separatkloakering. Jeg er usikker på, hvor stor en rolle Vejle Spildevand har ift. dette, men det har været en stor plage. 

Rottebekæmpelse er en kommunal opgave, men vi er opmærksomme på, at rotter kan blive et problem ved separatkloakering, fordi nye kloakker tvinger dem andre steder hen.

Vi undersøger sammen med Vejle Kommune, hvordan vi kan forebygge det. Som grundejer kan du bidrage til at undgå rotter ved at sikre, at kloakkerne på din egen grund er tætte. 

35 Ikke, lige på stående fod.

Ok. Hvis du oplever problemer eller får spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

36 Som borger har man ingen rettigheder, det hele er politisk besluttet 

Vi er et forsyningsselskab, som har ansvaret for de offentlige kloakker og rensning af spildevand. I 2010 besluttede Folketinget, at spildevandsafdelingerne skulle skilles ud som selvstændige selskaber fra kommunerne, men vi er ikke et traditionelt aktieselskab. Vi må derfor ikke tjene penge, og vi er 100% ejet af Vejle Kommune.

Vores bestyrelse består af 5 byrådspoltikere, 1 forbrugervalgt repræsentant  og 3 medarbejdererepræsentanter - og som kunde kan du være med til vælge den forbrugervalgte repræsentant, når vi afholder valg hvert fjerde år. 

37 Hvad gør Vejle Spildevand i forhold til vandmiljøet i Vejle fjord. Ved voldsom regn kan der være rødt flag og ikke muligt at bade ved bl.a. Tirsbæk strand  Vi investerer massivt i at modernisere kloaksystemet, så vi kan nedbringe overløb til Vejle Fjord.
38 Lave et udbygget samarbejde med boligforeninger. Har tidligere været med til rundvisninger/foredrag, hvor på det tidspunkt “vandambassadører” som en del af deres uddannelse var på besøg og så og hørte om rensning af spildevand og hvad det f.eks betød, at folk smed andet affald i toilettet. Jeg tænker, at det i dag skal forbindes med klima/forurening mv.

Tak for dit gode forslag, som vi arbejder videre med. 
39 I skal holde op at tilsvine fjorden

Det er korrekt, at ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

40 Ingen udledning af udrenset spildevand - hverken i Vejle Fjord eller andre steder.



Støtte projekter der arbejder for renere vandmiljø - i fjorden, søer og åløb. Muslinger og vandplanter er bare, at pynte på problemerne - det er selve årsagerne, der skal elimineres.

Det er korrekt, at ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

41 Jeg har ikke set offentlige planer for området omkring toldbodvej.  Når der er konkrete planer for renseanlægget på Toldbodvej, fortæller vi naturligvis om det på vores hjemmeside.
42 Agerglimt har et generelt problem med meget kalk i vandet, ved ikke om der kan gøres noget ved dette i fremtiden ?

Vi har ansvaret for de offentlige kloakker og rensning af spildevand, så vi har desværre ikke noget at gøre med drikkevandet og indholdet af kalk.

 Agerglimt får leveret vand fra Vinding Vandværk, så derfor skal du kontakte dem med dit ønske.

På Vejle Kommunes hjemmeside kan du se hvilket vandværk der leverer vand til din adresse: https://www.vejle.dk/da/service-og-selvbetjening/borger/bolig-byggeri-og-forsyning/forsyning-og-energi/vand/grundvand-og-drikkevand/find-dit-vandvaerk/ 

43 Fortsat god arbejdslyst Mange tak.
44 Har i ufattelig lang tid været generet af arbejdet med kloakseparering på Nordvangen. Dårlig skiltning, når vejen var spærret, store dynger af materialer som fylder og store maskiner, som har gjort det svært at færdes.
Vores gamle nabo, som er dårligt gående, har været afskåret fra at komme ud fra grunden i flere perioder.
I morgen får vi endelig vejen asfalteret, så jeg håber, at trængslen er forbi !!!
Vi er kede af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse med vores gravearbejde i dit område. Gener kan desværre ikke undgås ved gravearbejde, men vi gør, hvad vi kan for hjælpe i de konkrete situationer og  finder løsninger sammen med entreprenøren. 
45 Lidt støtter omhyggelighed i fht afslutning af gravearbejde.  Det ser ikke pænt ud….😟

Kontakt os og fortæl, hvor det er, så undersøger vi sagen nærmere. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

46 Nej ikke andet end vi skal huske at passe på vores fælles jord til vores efterkommer. Tak, vi er helt enige.
47 Proaktivitet i rottebekæmpelse og i forureningsforebyggelse



Hjælpe sommerhusejere med afløbsløsninger, herunder drift og etablering af decentrale rensningsløsninger.



Rottebekæmpelse er en kommunal opgave, men vi er opmærksomme på, at rotter kan blive et problem ved separatkloakering, fordi nye kloakker tvinger dem andre steder hen.

Vi undersøger sammen med Vejle Kommune, hvordan vi kan forebygge det.

Som grundejer kan du bidrage til at undgå rotter ved at sikre, at kloakkerne på din egen grund er tætte.

I det store sommerhusområde i Hvidbjerg/Mørkholt er vi i gang med at kloakere sommerhusene.  

48 Ingen kommentarer Ok
49 Måske være lidt mere “synlige” og gøre opmærksom på hvad i laver, hvor man kan se og få hjælp.

Tak for din feedback. Vi gør allerede mange tiltag for at fortælle om vores arbejde, bl.a. på vores hjemmeside, Facebook, LinkedIn og via Økolariet, men vi undersøger løbende, om vi kan gøre mere.
50 Jeg er som mange andre undrende overfor at gravearbejde tager så lang tid - på trods af ellers stor tålmodighed. Og så håber jeg, at vejene kommer til at fremstå med god asfalt bagefter. 

Gravearbejde kan blive ramt af mange forskellige slags udfordringer, som kan give forsinkelser.

En del af feedbacken fra denne undersøgelse er netop ønsket om mere kommunikation ved gravearbejde, så vi går i gang med at se, hvordan vi kan blive bedre til at informere om forsinkelser, der påvirker vores kunder. 

51 jeres første prioritet fremover SKAL være at i får informeret ALLE dem der bliver påvirket af jeres arbejdet. i skal også sikre jer at informationen rent faktisk er blevet sendt ud. 

Vi informerer om vores gravearbejde inden opstart til naboer og andre, der bliver påvirket af arbejdet. Men konkakt os gerne med det konkrete eksempel, så undersøger vi, om der er sket en fejl. 

Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

52 Ok
53 I samarbejde med Vejle Kommune kunne I godt oplyse om kilderne til forurening af fjorden (lagkagediagram). I folkemunde udgør regnvandsoverløb en stor belastning, men det passer jo ikke. Her er det godt med nøgterne oplysninger. 

På vores hjemmeside kan du se et lagkagediagram over kvælstof- og fosforudledningen til Vejle Fjord med data fra Miljøstyrelsen: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

54 Der bør være mere information omkring bilvask på privatadressen i mit område.

Jeg vasker selv bil og campingvogn på min adresse, og bruge selvfølgelig bio nedbrydelig sæbe.



Det samme gælder for algerens af tag og terrasser - er vel også noget at tage hensyn til.

Jeg tænker på at vort overflade vand vistnok ender i nogle af de lokale søer..

Hvis der er separatkloakeret på din adresse, er det korrekt, at du ikke må vaske bil i din indkørsel eller bruge algerens på dine fliser og lign.

Vandet bliver ledt direkte ud i den nærmeste sø, vandløb eller fjord, som kan blive forurenet. Det er kun regnvand, der må komme i regnvandskloakken.

Vi anbefaler, at du vasker din bil i en vaskehal, hvor vandet bliver sendt til et renseanlæg. Anvender du algerens til fliser eller tag, skal vandet samles op og hældes i spildevandskloakken.

Vi vil fremadrettet informere mere om undgå bilvask og algerens, når vi udfører separatkloakering i nye områder.

Hvis der er sket en forurening, er det en myndighedsopgave (Vejle Kommune) at undersøge og reagere på det. Hvis vi opdager noget konkret ved et regnvandsbassin, tager vi naturligvis kontakt til kommunen. 

55 Jeg kan ikke forstå hvis man har et udlejnings hus at regningen ikke går direkte til udlejeren. Ejeren hæfter for spildevand, så derfor sender vi til regningen til ham/hende.
56 Invitation til folkeskolen til jeres anlæg, så de får at godt indblik i noget af vores infrastruktur som mange tager for givet 

Tak for ideen. Vi har allerede et tæt samarbejde med Økolariet, som hvert år har mange skoleklasser på rundvisning.

I 2025 havde vi i alt 1706 børn og voksne på rundvisning på vores renseanlæg, hvilket er rekordmange. 

57 Jeg håber virkelig separation af regnvand også på sigt viser sig at være den megastore investering værdig.

Vores hus er tydeligvis anlagt med tanke for at regnvand skal bidrage til at rense kloakrørene.

Bare vi nu ikke skal have slamsugere i tid og utide.

Det kan være et problem for gamle kloakledninger. Som grundejer har du ansvaret for kloaksystemet på din grund, og  kloakledningerne skal være anlagt, så de er selvrensende med et tilstrækkeligt fald.
58 x Ok.
59 Det er vigtigt at Vejle Spildevands medarbejdere og gravefolk har en god kommunikation til os grundejere,  og gør alt for

at passe på  planter og haveanlæg m.m.
Tak, det er vi helt enige i. Vi arbejder netop på at blive bedre til at kommunikere ved gravearbejde.
60 Vejen er efter afslutning ag grave arbejdet meget ujævn, men håber at det snart kommer nyt asfalt belægning

Kontakt os og fortæl, hvor det er, så undersøger vi det nærmere. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

61 ingen kommentar lige nu. Ok.
62 Altid imødekommende og informeret rigtig godt under arbejdet her.  Tak, det er vi glade for at høre
63 Jeg ved der er meget gravearbejde de næste mange måneder. Men hvis det kunne koordineres bedre så det genere mindst muligt for borgerne.

Når der laves gravearbejde og vej samt belægning på fortov brydes op, så forventer jeg at det udbedres til samme standard inden gravearbejdet startede.

Det virker som om nogle af de folk der arbejder på projektet ikke har respekt for deres eget håndværk/fag. Leverer dårlig kvalitet af afsluttet arbejde.



Fortove er ujævne og det samme gælder veje der ligner noget fra det gamle øst Europa. 

Når vi udfører gravearbejde i et område, så genetablerer vi fortove, asfalt og lign., så det har samme standard, som inden vi gik i gang.

Kontakt os med det konkrete område, så undersøger vi det nærmere. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

64 Det er i orden vil jeg tro  Ok.
65 Nej Ok.
66 Vejle Spildevand/Vejle Kommune bør kommunikere evalueringer med redegørelse for egen læring ud vedr. projekter som disse. Så borgerne oplever sig hørt.



Desværre udgives mange politikker og planer, der mest har karakter af legitimering.

Jeg er opmærksom på, at det også er et politisk problem.

Der tales meget om sociale medier og borgernes kommunikation i kommentarspor. 

Og det er der noget om. Men det går også den anden vej - kommunikationen til og med borgerne.
Tak for din feedback. En del af tilbagemeldingen fra denne undersøgelse har været, at vi skal være bedre til at kommunikere om vores graveprojekter, så vi sætter forskellige initiativer i gang for at imødekomme det. 
67 Det er blevet dyrt - prisen må gerne komme ned

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence.

I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

I dette lagkagediagram kan du se, hvordan vi bruger pengene: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene 

68 Det er squ da åndssvagt at i vil have meninger om noget den generelle befolkning ikke ved en skid om og så tvinge det jer LÅRT ud på tvungen info i eboks.  Vi er meget interesserede i at høre, hvordan du som kunde oplever os - også selvom du ikke kender så meget til vores arbejde. Vi sender spørgeskemaet via e-boks, fordi det er let måde for komme i dialog med dig på. 
69 Nej, ingen kommentarer. Ok.
70 Efter flere henvendelser og forsøg på at  få problemet med at få regnvandet til at løbe ned i de 2 riste mellem Præstevænget 12A og Præstevænget 12B  endnu ikke løst.

Det er til stor gene når der står regnvand mellem ristene. Der kan stå vand en hel meter ud på vejen, der bevirker, at vandet sprøjter på fodgængere mm.

Håber problemet snart bliver løst.
Vi har en tæt dialog med Vejle Kommune og asfaltfirmaet for at løse problemet i Egtved. Som det ser ud nu, kommer det forventeligt på plads til næste sommer, når det sidste asfalt (slidlaget) bliver lagt på.
71 Har boet i Vejle siden 1997. Både som lejer og husejer, og har aldrig haft noget at udsætte Vejle spildevand for, så i min verden er alt OK. Tak for rosen - det er vi glade for at høre. 
72 nej Ok.
73 Ved ikke, hvad det skulle være  Ok.
74 har for en del år siden været til åbenhus på renseanlæget på Tolbodvej i vejle men jeg tror der sket meget siden så det kunne da være sjovt at se det igen Du skal være hjerteligt velkommen til at komme forbi vores Åbent Hus næste gang, vi holder det.
75 Tænk på økonomien - hvordan pengene anvendes. En amt-råds formand kan få udbetalt ca. 350.000 OM MÅNEDEN !! Det er helt hen i vejret.

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence.

I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

76 næh Ok.
77 nej Ok.
78 Nej Ok.
79 I gør en rigtig god og meget nødvendigt job,

så herfra sender jeg taknemlighed til alle medarbejdere som udfører jobbet🙏
Tak for rosen. Den giver vi videre til vores kolleger.
80 Ok Ok.
81 Ved at der er flere af husene i vores område som er forkert tilkoblet i forhold til regnvand og spildevand. Men Vejle spildevand har ikke givet besked til beboerne eller grundejerforeningen. Dette er helt tilbage til da husene blev bygget. 

Vil du kontakte os med hvilke adresser det drejer sig, så vi kan undersøge det nærmere?

Vi ved som udgangspunkt ikke, hvor der er lavet fejlkoblinger, men vi undersøger områder, hvor der er mistanke om det.

82

Jeg takker jer for jeres indsats for den sociale velfærd.
Tak.
83 Måske i skulle være mere synlige, og mere orienterende i forhold til borgerne.

I får kun ros, i forhold til at sende dette spørgeskema ud. 

Tak, vi arbejder allerede med forskellige måder at synliggøre vores gravearbejde: Vi opsætter byggepladsskilte, sender information i e-boks og sms, bruger lokale Facebook-grupper og vores hjemmeside.

Men vi lytter til feedbacken i denne undersøgelse, hvor ønsket om mere kommunikation går igen, og derfor sætter vi en række initiativer i gang.

84 Vi syntes godt om økolariet i Vejle, som vi flere gange har besøgt med plejebørn Tak, vi er glade for at høre, at I haft gode oplevelser i Økolariet, som vi arbejder tæt sammen med. 
85 Jeg oplever spillevand som en stor økonomisk udgift, men hvis nogen af pengene går til en renere fjord så er det godt givet ud. 

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

86 Vil gerne informeres om arbejde i området på sms eller mail inden påbegyndt arbejde.

Har oplevet lugtgener i 14 dage, troede det var en vandlås der skulle renses; samt problemer med at trække ud i toilettet.

Vi beklager, at du ikke har fået besked, inden vi gik i gang med arbejdet . Vi arbejder på at blive bedre til at informere i forbindelse med vores gravearbejde.

Kontakt os direkte, hvis du fortsat oplever problemer med dit toilet og afløb.

87 Min opfattelse er at der er rent vand i vejle å, lige ind til den løber forbi den gamle losseplads og rensningsanlægget i vejle. Der fra er den galt

Der er to typer forurening: Kvælstof og de hygiejniske forhold. Kvælstofudledningen skal begrænses via den grønne trepart. De hygiejniske forhold kan vi forbedre med separatkloakering og bassiner til vandparkering, og vores arbejde har været med til at forbedre de hygiejniske forhold i Vejle Fjord væsentligt. Det er bl.a. derfor, at alle strande i Vejle Kommune har det blå flag.

Se mere her om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob.

88 Få sat grænseværdierne ned, indfør "gør det bedre end der er lovkrav om", stop udledning af ubehandlet spildevand Vi renser faktisk bedre end der er lovkrav om, og i den kommende år kommer vi til at investerere endnu mere, så spildevandet kan blive renset for medicinrester og andre miljøfremmde stoffer. 
89 Jeg er glad for at være blevet gjort opmærksom på Vejle spildevands hjemmeside og FB side… jeg vil fremover skærpe interessen for, hvad der foregår Tak, det er vi glade for at høre.
90 Det synes jeg ikke… Ok
91 Vi oplever ugentligt lugtgener fra vores afløb, hvilket betyder grim lugt på vores badeværelse. Forklaringen lød på for kraftige pumper.

Kontakt os med din adresse, hvis det stadig er et problem, så undersøger vi det nærmere. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

92 Ønsker forhold med Mindre risiko for overløb i Vejle Fjord

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

93 Misforstå mig ikke, men I har meget at tage med til næste gang I står med en blind vej, der skal ordnes.

Vi, os beboere, har i al for lille grad, været med på råd, oplysning og medbestemmelse.

Frustrationen er blandt os beboere efterhånden voksende. Når det er sagt har vi i dagligdagen er fin tone og omgang med de arbejdende fra HH, - de er hjælpsomme, hvis nøden presser sig på og deres venlighed er stor!



Ja, der var høringer, men det var før igangsættelse af arbejdet.

Vi taler om 3 måneders forsinkelse, svarende til tæt på 100%.

Og ingen arbejde om fredagen. ???

Hvor er de ekstra ressourcer til at blive færdig - og hvis det skal kun være 37,5 timer om ugen, hvorfor så ikke hverdag, man.-fre., fra 8-16, som er mere humant for os beboere, der nu har stået i det her siden 18. november.

Jeg køber ikke jeres undskyldning alene om uforudsete forsinkelser.

Det er simpelthen ikke godt nok. Jeg har specifikt bedt om aktindsigt i aftaler med HH, men alt det jeg har fået aktindsigt i, er betaling for udført arbejde. Det jeg ønskede at se, var jeres aftale med udbyder. Min tese er, at aftalen har været alt for løs mht. tiden. Hvorfor har I ikke bedt dem om dobbelt styrke for at indhente forsinkelsen.

Forståelsen og tålmodigheden er ikke længere så stor, som den har været. 
Vi er opmærksomme på udfordringerne, og vi arbejder sammen med entreprenøren om at løse dem.  
94 I har glemt lidt beton /  Kantsten på min lejer s  græsplæne ,  som i bedes fjerne .

Kontakt os med adressen, så undersøger vi det nærmere.

Ring eller skriv via: https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

95 I går det jo godt Tak. 
96 Sidste udvidelse blev der skrevet at det ville reducere overløb med 25% burde det ikke være 300% så der var plads til lidt udvidelse?

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

97 Så længe i udleder urenset spildevand i Vejle fjord, kan ingen vel være tilfreds med jeres indsats

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Siden vi blev skabt som selskab i 2010 har vi reduceret store mængder af overløb ved at separatkloakere og ved at etablere bassiner til vandparkering. 

Du kan læse mere om overløb på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

98 Super godt at i involverer børn (GrejsFriskole)  Tak, vi arbejder også på at lave flere samarbejder med skoler og institutioner for at fortælle om vores vigtige samfundsopgaver, og at toilettet ikke må bruges som en skraldespand.
99 Ja sørg for at rense spildevand og ikke have alle de overløb til Vejlefjord som der er sørg for at få den 4 rense proces sat i gang . Lad være med at bruge Morten D D fremad rettet da han er utroværdigt og kun kan give landbruget skylden . Vi har jo lige set hvordan han måtte trække sig i Mols Lab . Så fej for egen dør før i beskylder andre . Befolkningen er ved at få øjnene op for hvad kommunerne gør , de lyver .

Langt størstedelen (97% i 2024) af spildevandet bliver renset på et renseanlæg som det skal.

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag. 

Vi er allerede i gang med arbejdet med det 4. rensetrin, så vi fremover kan rense spildevandet for medicinrester og andre miljøfremmede stoffer.

EU-lovgivningen er vedtaget og stiller krav om, at vi skal have det i drift senest i 2032. Vi arbejder dog på at få det i gang tidligere.

100 Var i ikke med til Vejle fjord's begravelse  ? Nej, vi deltog ikke i arrangementet, men vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt til gavn for Vejle Fjord.
101 Øget samarbejde mellem Vejle Kommune og Vejle Spildevand for lokale projekter for at færdiggøre og samarbejde ex. LAR og fortovsanlæggelse samt lokalt medvirken fra borgere og frivillige foreninger

Vi har løbende projekter med Vejle Kommune om fx LAR. I Givskud har vi lavet flere kampagner for, at grundejerne bliver opmærksomme på muligheden for at håndtere regnvandet på egen grund. Læs mere om projektet https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter/givskud-privat-handtering-af-regnvand  .  

Når der er mulighed for det, graver vi også i samme områder samtidigt. Det er cykelstiprojektet på Vesterbrogade i Vejle et godt eksempel på. Her etablerer vi et nyt regnvandsrør, mens Vejle Kommune laver en ny cykelsti.

102 Vil gerne have rørlagt bækken fra rensningsanlægget til Randsfjord udløbet i Høll

Det er en kommunal opgave, så kontakt Teknik & Miljø med dit forslag: https://www.vejle.dk/da/om-os/kontakt-os/telefon-og-aabningstider/    

103 Der er gennemtvunget spildevandsplaner i Holtum, hvor borgerne bliver bekendte ved det ved at en fotograf tager billeder af ejendommene uden at have varslet borgerne.

I spildevandsplanen på hjemmesiden fremgik projektet ikke, og kunne kun søges frem ved en google søgning. På minejendom stod der at byen skulle spildevandskloakeres men uden tidshorisont.

Separareringen skete med to ugers varsel, og to familier måtte fraflytte deres bolig da de ikke havde råd til afgifterne.



Tilmed så forårsagede entreprenørens grave arbejde skade på vores fiberledning, som de blot dækkede til igen og grave arbejdet blev foretaget mindre end en meter fra vores ejendom som resulterede i voldsomme sætningsskader. Grundet entreprenørens dårlig billed dokumentation af bygningen, og fotografens billeder forinden var bortkommet nægtede forsikringsselskabet hos jer at dække, trods I oplyste om dette forud for gravearbejdet, og med begrundelse i hvorfor fotografen skulle tage billeder.

Entreprenørens forsikringsselskab skulle således dække og trods en taksator vurderede at skaderne skyldtes deres gravearbejde nægtede de dækning da vi ikke kunne dokumentere billed dokumentation af gravearbejdet.

De prøver som var årsag til separeringen, var foretaget i 2013. Da vi kræver nye prøver viser prøverne god økologisk tilstand, og dermed absolut ingen forurening! 

Vejle Kommune vurderede, at der var uhygiejniske  forhold, og derfor blev vi bedt om at kloakere i Holtum.

Vi beklager meget forløbet om fotoregistreringen. 

104 I suger pengene ud af forbrugerne og vi har ikke noget alternativ

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

105 Nej  Ok
106 Har kun ros og tak for jer alle, I gør hvad i kan for os borgere, dejligt👊 Tak for rosen.
107 Dalende vandkvalitet og en halv- eller hel død fjord.

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

108 Jeg ved faktisk ikke særlig meget om Vejle spildevand. Men det er nok min egen skyld Du kan læse mere på vores hjemmeside eller du kan besøge Økolariet, hvor der er en spændende udstilling om vores arbejde.
109 Synes man skal tænke over aflukkede dræn fra haverne, når det er ren ler. Svært at undgå at vandet løbe til haven der ligger nederest på vejen. Giver dårlig naboskab, at man ikke kan holde vandet på egen grund. Før blev det drænet væk.  Havedræn er ikke vores ansvar, og de må ikke tilsluttes det offentlige kloaksystem, men vi gør, hvad vi kan inden for vores rammer, for at hjælpe grundejerne.
110 Får aldrig tillid til Vejle kommune eller det kommunalejede selskab Vejle spildevand efter de fik udsat deres frist til omlægning af privat spildevand, mens vi andre der ønskede ejet anlæg fik dagsbøder!

Vejle spildevand er et selskab lavet for at skjule kommunens ansvar og mangel på etik! 

Det lyder som et krav, der er kommet fra Vejle Kommune til kloakering på landet, men kontakt os, så vi undersøger det nærmere. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

111 Bedre projektledelse, tak

Bedre kommunikation

Vi forsøger at gøre os umage både med projektledelse og kommunikation, men der kan ske fejl. Vi forsøger naturligvis at lære af vores fejl. Feedbacken fra denne undersøgelse er bl.a. ønsker om mere kommunikation ved gravearbejde. Derfor sætter vi en række initiativer i gang for at imødekomme det. 
112 gear op på separering det kan ikke være rigtig at man ser 25 år ud i fremtiden Det er både kompleks og dyrt at separatkloakere, og derfor tager det lang tid. Et andet hensyn er trafikken, fordi vi kan ikke lukke mange veje på samme tid. 
113 Bliv ved med at undsige at det intet spildevand kommer ud i fjorden så landbruget også kan slippe for al den negative omtale 

Vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb og se data fra Miljøstyrelsen her https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

114 I svarer meget hurtigt på henvendelser  Tak, det er vi glade for at høre.
115 Fokus på spildevandets betydning for miljøet i Vejle fjord, hvad og hvordan kan det forbedres?

Vi har allerede et stort fokus på spildevandets betydning for miljøet i Vejle Fjord, og vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob  

116 Når et hus, hvor regnvand og spildevand er seperaeret, bliver solgt, bør der være opfølgning på om nye ejer ændrer på det godkendte projekt.

Det er vel ikke rimeligt at tidligere ejer har fået etableret opsamling af regnvand på egen grund og ny ejer fjerner den beplantning der skulle opsamle regnvandet. Regnvandet løber nu igen ud i kloaken. Det var vel ikke det der var meningen?? 

Kontakt os direkte, så vi kan undersøge den konkrete sag. Ring eller skriv via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

117 Vil I arbejde for at borgere og virksomheder i højere grad håndterer regnvand på egen matrikel, så det ikke belaster kloakken, og behovet for separate kloakker til regnvand bliver mindre?

Vi arbejder allerede med muligheden for, at man kan håndtere regnvandet på sin egen grund i de områder, hvor jordbundsforholdene giver mulighed for det. I dele af Givskud opfordrer vi fx til, at man håndterer regnvandet på din egen grund.

Husk: Man skal altid søge om at håndtere regnvand på egen grund hos Vejle Kommune, som er myndighed på området. 

118 I skal stoppe med at lede vand ud i fjorden den er nest helt død nu og nej det er ikke bare landbruget sin skyld

Med de prøver der er taget af vandløb før spillende vand

og efter er der stor forskæld 

Vi har allerede et stort fokus på spildevandets betydning for miljøet i Vejle Fjord, og vi arbejder naturligvis på at reducere mængden af overløb så meget som muligt. Men det er en stor og kompleks opgave, som ikke kan løses i et snuptag.

Du kan læse mere om overløb og se Miljøstyrelsens data på https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

119 Jeg er meget gal 🤬 på de mennesker der skyller ALT ud i wc og er total ligeglad. Alle toiletter bør have en affald spand til ting der ikke høre hjemme i wc 

Vi kender desværre problemet med affald i toilettet alt for godt. I gennemsnit rykker vi ud til stoppede spildevandspumper 3-5 gange hver uge.

Vi laver løbende kampagner for at informere om problemet. Læs mere her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/kun-3-ting-i-dit-lokum 

120 Gør i noget for at bekæmpe rotter - der er usandsynligt mange på Mågevej 😖

Rottebekæmpelse er en kommunal opgave, så derfor skal du kontakte Vejle Kommune.

På sigt arbejder vi på, at kloakkerne på Mågevej skal moderniseres, men hvornår det bliver, ved vi ikke endnu.

121 Jeg savner let tilgængelig information omkring hvad man renser for, i hvilken grad og hvad der måles for i det spildevand der er behandlet.  Flowmålinger på alle målinger, hvor mængden er angivet for alle overløb.
Og jeg savner flowmålinger samt indholdsanalyser på overløb generelt.

På vores hjemmeide har vi en lang række data om rensegrader mm.: 

https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevandet/vejle-renseanlaeg 

122 Jeg er ikke spildvandskyndig, men jeg synes I fortjener ros for at udvikle Vejle spildevand så det får størst volummemæsig gevinst for anvendte midler Tak for rosen
123 Jeg synes Vejle Spildevand i samarbejde med Vejle Kommune skulle speede up omkring separering af spildevand og regnvand. Der er ikke tilstrækkelig kapacitet til at rense spildevandet, når der tilføjes så meget regnvand til anlægget, det skal ledes uden om og ud i Vejle  Fjord.



Det er både komplekst og dyrt at separatkloakere, og derfor tager det lang tid. Et andet hensyn er trafikken, fordi vi kan ikke lukke mange veje på samme tid. 
124 Jeg synes at I skal tage et større ansvar for de anlæg som er placeret f.eks. tæt op af bebyggelse, og ikke blot efterlade det i en tilstand der skriger af manglende ansvarsfølelse og ingen forståelse for beboerne omkring området. Vi gør vores bedste for at være en god nabo. Kontakte os direkte med hvilken adresse det drejer sig om, så undersøger vi det nærmere. 
125 Der bliver fast ledt alt for meget spildevand ud på sydsiden, ca. 200 ø for Vejlefjordbroen. Selv om vinteren lugter det fælt. Der er en række ejendommene på sydsiden af Vejle Fjord, som har septiktanke og udleder direkte til fjorden. Der er dog sat gang i et arbejde om separaratkloakering i området
126 Hvilke regler kommer til at gælde, for anvendelse af de regnvandsriste, der i dag er placeret ved vore tagnedløb.?

I dag kan jeg f.eks. godt bruge den til at hælde skyllevand fra pensel rensning ned i. Men når regnvandet ikke mere bliver renset, så kommer der vel nye regler på det område?

Og man kan vel ikke forestille sig, regnvand på f.eks. vores flisebelægning ikke mere skal i afløbet. Blot en tanke!

Hvis der er separatkloakeret på din adresse, må du ikke vaske bil i din indkørsel eller bruge algerens på dine fliser og lign. Vandet bliver ledt direkte ud i den nærmeste sø, vandløb eller fjord, som kan blive forurenet. Det er kun regnvand, der må komme i regnvandskloakken.

Vi anbefaler, at du vasker din bil i en vaskehal, hvor vandet bliver sendt til et renseanlæg.

Anvender du algerens til fliser eller tag, skal vandet samles op og hældes i spildevandskloakken.

Vi vil fremadrettet informere mere om undgå  bilvask og algerens, når vi udfører separatkloakering i nye områder.

127 Læs anden kommentar



Har brug for hjælp

Du kan kontakte os via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

128 Området omkring regnvandssøer bliver meget dårligt vedligeholdt med kun en årlig græsklipning.
Ved henvendelse om dette bliver der ikke svaret tilbage. 

Græsset ved vores regnvandsbassiner bliver klippet en eller to gange årligt. Ved bassiner med  én årlig klipning gør vi det for at styrke biodiversiteten, så flora og fauna får lov at udfolde sig mere naturligt.

Vi svarer på alle henvendelser, så vi beklager, at der er sket en fejl. Kontakt os, så får vi svaret på din henvendelse. Ring eller skriv via: https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

129 Jeg ved ikke rigtigt noget, jeg synes ikke at man hører om dem.

Vi gør meget ud af at fortælle om vores arbejde på vores hjemmeside, Facebook, LinkedIn, skilte og vi samarbejder med lokaler skoler. I 2025 havde vi 1706 børn og voksne på rundvisning på et af vores renseanlæg, hvilket er rekord mange.

På Økolariet kan du også se en stor udstilling om vores arbejde.

Har du ideer til, hvad vi ellers kan gøre for udbrede kendskabet til vores arbejde, må du gerne kontakte os: https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

130 Jeg tænker virkelig lidt over mit spildevand - udover når der er lugtgener og/eller gravearbejde

Ok. Vi gør vores bedste for at begrænse lugtgener så meget som muligt, men det kan være svært helt at undgå lugtgener, fordi vi jo arbejder med spildevand.

Tak for din forståelse for vores arbejde. Vi gør os umage med at fortælle om vores gravearbejde via e-boks, sms, Facebook og vores hjemmeside. 

Her kan du følge vores aktuelle projekter: https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

131 Manglende svar på igangværende arbejde 

Kontakt os, så vi kan følge op på det: Skriv til os via

https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

132 Alt for dyrt, sammenspist og ikke-kommunikerender til tvungne medlemmer uden fb!

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

Vi kommunikerer ikke kun via Facebook, så du er ikke tvunget til at være medlem for at følge vores projekter. Vi bruger også e-boks og sms til at informere om vores gravearbejde, og du kan altid læse mere om vores projekter og se de seneste opdateringer på vores hjemmeside: https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

133 Jeg bor til Leje i AAB i Vejle, og aner simpelthen ikke, hvad der foregår og hvordan. Om det er det der bliver lavet alle steder hvor der er vejarbejde eller ej. 

Her kan du læse mere om vores projekter og se de seneste opdateringer:

https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

 

134 Hvorfor skal det være så dyrt 

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

135 Som i selv skriver, er ikkenoget jeg spekulerer over, virker, og så må det vel være ok? Vores arbejde er på mange måder "usynligt" for dig som kunde, men vi arbejder løbende med at fortælle om vores samfundsopgaver via forskellige kanaler.
136 Man bemærker kun at I eksisterer, når man ser jeres navn på betalingsservice, hvilket, udover det enormt høje beløb, må betegnes som noget positivt.

Vi gør meget ud af at fortælle om vores arbejde på vores hjemmeside, Facebook og LinkedIn og vi samarbejder med lokaler skoler. Men vi undersøgende løbende om vi kan gøre mere for at fortælle om vores arbejde.

Ift. prisen: Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

Hvis du vil se, hvordan vi bruger penge, har vi lavet denne oversigt: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene 

137 Ser ud til at alt normalt fungerer. Tak for rosen.
138 Hvad er meningen med et survey for et spildevands firma.. rens lortet og send en regning.

Spild af penge at forsøge at ophøje det til noget andet end det er. 
Vi er meget interesseret i at høre, hvordan vores kunder oplever os, og hvad vi kan gøre bedre. Tak, fordi du tog dig til at svare på vores spørgsmål. Det sætter vi stor pris på.
139 Efter kloakering med. Nye indvendige rør går der ikke en uge uden der kommer lugt fra kloaken, det er blevet ringere end inden der blev lavet forbedringer af kloakken rørene 

Kontakt os med den konkrete adresse, så undersøger vi det nærmere: Skriv til os https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

140 Fint tilfreds og søde mennesker  Tak for rosen
141 Jeg er fuldt ud tilfreds på min egen matrikel, men jeg ved ikke nok i forhold til Vejle Fjord - der for kun “enig”

Tak for din ros. Hvis du vil vide mere om Vejle Fjord, kan du besøge Økolariet. Du kan også læse mere her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

142 Det er dyrt

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

143 Jeg oplever ingen gener eller problemer  Det er vi glade for at høre.
144 Den store forurening af Vejle fjord håber jeg ikke er spildevand. Jeg ved, at landbruget forurener meget med alt for meget gylle spredning :-(

Når det handler om udledningen af kvælstof, udgør spildevandet kun en meget lille del af problemet. Men det tager vi naturligvis meget seriøst.

Vi arbejder løbende på at reducere vores overløb, og mange steder i kommunen er vi i gange med at etablere nye kloakker og bassiner.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb og se data fra Miljøstyrelsen her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

145 Jeg syntes det er alt for dyrt at komme af med spildevand når de nu ikke får mit regnvand Merre og så syntes jeg der er forkert at jeg skal betale moms af en afgift 

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

146 Men er bekymret over vandkvaliteten i en Venstre kommune med landmænd ved roret  Tak, fordi du har svaret på vores undersøgelse. Den politiske styring af kommunen har vi ikke indflydelse på.
147 Priserne er alt for høje, og det er utroligt at det sjovt nok ikke kan lade sig gøre at betale månedligt

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

Vi sender kun regninger to omgange om året for at reducere omkostningerne til administration. Du er velkomment til at indbetale et månedligt beløb til os, hvis det gør det nemmere for dig.

148 Priserne må gerne forblive lave, som tidligere

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

149 Jeg mener i overvejrende har styr på tingene . Tak, det er vi glade for at høre. 
150 Jeg ser Vejle Spildevand få et større ansvar fremadrettet med udsigt til øget vandstand, dødt fjordliv / farvand og mere opmærksomhed på hvad der udledes. I debatterne hører nan landmænd give byerne ig spildevands selskaber skyld for nitrat og andet i havet, så jeg forventer i hvert fald at mit renseanlæg lægger sig i selen gor at gøre det ypperdte, så det i hvert fald er bedst muligt renset  Vi gør os naturligvis umage for at rense spildevandet så godt som muligt, og vi arbejder løbende med at implementere nye teknologier og modernisere kloaksystemet.
151 Jeg aner faktisk ikke meget om jer da jeg bare betaler mine regninger

Ok. Hvis du vil vide mere om vores arbejde, kan du besøge Økolariet eller du kan læse mere her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevandet 

152 Jeg går ud fra at i passer det i skal, så man som borger ikke skal gå rundt og tænkte på vejle spillevand Tak, vi gør os umage for at rense spildevandet så godt som muligt, inden vi leder det tilbage til naturen.
153 har aldrig haft nogle problemer med jeres arbejde og vi har rent og godt drikke/bade vand så er helt tilfreds  Tak for rosen.
154 Syntes det er træls at vandet ikke kan komme væk fra kloakkerne på Stampesvej under skybrud

Tak for at gøre os opmærksomme på det. Vi undersøger det nærmere.

Har du flere detaljer og evt. billeder, må du gerne sende det til os via: https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

155 Vi ønsker hvis muligt i fremtiden at “kalken” i vandet bliver mindre, men ved ikke om det er muligt. 

Vi har ansvaret for kloakker og spildevand, og derfor kan vi ikke hjælpe med udfordringer om kalk i drikkevandet. Du skal kontakte dit vandværk. Find det her:

https://www.vejle.dk/da/service-og-selvbetjening/borger/bolig-byggeri-og-forsyning/forsyning-og-energi/vand/grundvand-og-drikkevand/find-dit-vandvaerk/ 

156 Ingen problemer Godt at høre. 
157 Har ikke haft nogle udfordringer  Dejligt at høre.
158 Eftersom jeg ikke oplever nogle problemer, er jeg tilfreds - men har ikke haft kontakt med jer (hvilket også må være positivt).  Dejligt at høre.
159 Altså… her “kører” det uden problemer og har ikke tænkt så meget på noget. Men havde jeg været udsat for noget, ville jeg nok ha’ interesseret mig lidt og googlet Vejle Spildevand undersøgt muligheder påFB og evt ringet. Men intet nyt er godt nyt i min verden.  Ok. Tak for rosen. Hvis du på et senere tidspunkt for brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os. 
160 dårlige til at informere forud for omfattende projekter der kan være/er til stor gene for beborer. medarbejdere tager ikke ansvar for fejl når der ikke er blevet informeret om projekter. Tak for din feedback. Vi sætter en række initiativer i værk for at styrke kommunikationen ved gravearbejde, bl.a. udvidet brug af e-boks og sms.
161 Alt for høje priser

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

162 Jeg kunne godt tænke mig at Vejle spildevand også tog lidt del i forurenings problematikken om Vejle fjord da vi alle er med til at lave overløb og tror også fortidens synder kommer fra spildevand og den ældre industri tror vi er lidt hårde ved landbruget og alle må være med til aftage ansvar 

Ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret. Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

163 Har aldrig haft noget med dem at gøre så jeg kan jo kun være tilfreds :-) Tak for rosen.
164 I gør vel det i selv og "snyder" hvor I kan - Sådan er forretning jo Vi er underlagt kontrol og tilsyn af myndighederne (Vandsektortilsynet) ligesom alle andre forsyningsselskaber for at sikre, at vi hverken opkræver for meget eller for lidt hos kunderne. 
165 Der har ikke været problemer med vores spildevand i de 33 år vi har boet her Dejligt at høre.
166 Det største problem er at første acconto i opkrævede da vi flyttede ind i 2025 var aaaaaalt for højt, og vi havddøe ikke muligheden for at gøre indsigelser. Accobto i 2026 var næsten 0 fordi i overestimerede 2025 acconto med 100%. Fint nok nu, men ærgerlige penge at mangle når man lige er flyttet i hus. Det beklager vi. Vores politik er, at vi nedsætter acontobeløbet, hvis du henvender dig. Hvad der er sket i din specifikke  situation, kan vi  desværre ikke svare på med de oplysninger, der er her.
167 x Ok. 
168 Det ved jeg ikke endnu, da Vejle Spildevand ikke er færdig med at grave på min grund. Ok. 
169 De er lette at komme i kontakt med og tager ens henvendelse seriøst - ham får et godt og konstruktivt svar Tak , det er vi glade for at høre
170 Dyrt og aconto burde forbydes. 

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark. 

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

Vi bruger aconto, fordi vi ikke har løbende måleraflæsning. Vandmålerne ejes af vandværkerne, og vi køber vanddata af dem én gang om året. 

171 Informationsniveauet i forbindelse med kloarkseperering har været dårligt og skiltning har været dårlig. Vores veje er efterfølgende blevet virkelig ringe med store ujævnheder Vi er kede af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse med vores gravearbejde. Vi gør os umage for at informere, og efter denne undersøgelse har sat en række nye initiativer i værk for at styrke kommunikationen, fx ved forsinkelser.
172 Vi oplever ingen problemer, og så tænker jeg vi er tilfredse Det er vi glade for at høre.
173 Er lige tilflyttet Vejle kommune Ok.
174 Jeg har ikke meget indsigt i Vejle Spildevand, men i mit perspektiv er "intet nyt godt nyt" især i dette område - jeg er meget godt tilfreds da jeg ikke har hørt noget dårlig omtale, og derfor stoler jeg på Vejle Spildevand gør et godt stykke arbejde 

Tak for din ros.

Hvis du vil vide mere om vores arbejde, kan du besøge Økolariet, som har en spændende udstilling.

Du kan også se denne video om, hvordan vi renser spildevandet:  https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevandet 

175 Dyr dyr

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste. 

Hvis du vil vide, hvordan vi bruger vores indtægter, så se dette lagkagediagram: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene 

176 Syntes i gør det godt  Tak for rosen.
177 Jeg er opmærksom på, at ikke hele kritikken skal rettes mod Vejle Spildevand men også skyldes en entreprenørs kompetencer ift. dialog med borgere.

Noget af kritikken skal formentlig også rettes mod udbudsformen af disse projekter, der giver økonomisk pressede entreprenører.

Ydermere skyldes det formentligt flere led i styringskæden i Vejle Kommune, bl.a. hvordan kommunens økonomi prioriteres.

Efter projektet står man tilbage med en fornemmelse af, at borgerne mest er til for kommunens skyld.

Vi er kede af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse med vores gravearbejde. En del af tilbagemeldingen fra denne undersøgelse er ønsket om mere kommunikation ved gravearbejde, så derfor går vi i gang med at se, hvad vi kan gøre for at styrke indsatsen. 
178 Vejle fjord er noget lort 

Vi synes, at Vejle Fjord er smuk, og vi gør vores bedste for at passe på den.

Vi er i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb til bl.a. Vejle Fjord.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

179 Helt ærligt. Stop nu Hvis du er utilfreds med, at vi laver denne kundeundersøgelse, så gør vi det for at få viden om, hvordan du som kunde oplever vores arbejde, og hvad vi kan gøre bedre.  
180 Jeg bor i Give!? Ok.
181 Det virker som jeg forventer. Ingen problemer :-) Dejligt at høre.
182 Hvis det ikke allerede er implementeret, ønskes det fjerde rensetrin gennemført.  Jeg ved godt, det er dyrt, men nødvendigt af hensyn til natur og mennesker. Vi er i gang med arbejdet med det fjerde rensetrin, der kommer til at rense for medicinrester og miljøfremmede stoffer. 
183 Har ingen problemer her  Dejligt at høre.
184 Har ikke umiddelbart noget negativt at give udtryk for - andet end DJØF'erne kan undværes !! Tak for din ros. Vi gør os hver dag umage for at håndtere kloaksystemet, som er vores del af vandkredsløbet, på den bedst mulige måde.
185 Jeg ved faktisk ikke meget om, hvordan det fungerer, men vi har aldrig haft problemer. Jeg får bare en regning.

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi renser spildevandet, kan du se en video her:

https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevandet 


Du kan også besøge Økolariet, som har en stor udstilling i kælderen om spildevand.

186 Har eget renseanlæg - og betaler for tømning af trixtank. Ok.
187 Jeg har ikke oplevet nogen problemer. Alt har fungeret godt indtil nu. Mange tak for jeres gode arbejde Tak for rosen.
188 Selvom det er meget fremme i medierne, har jeg ikke involveret mig i det i forhold til Vejle området. 

Hvis du mener spildevandets betydning for iltsvind i fjordene, så udgør vores udledning af kvælstof kun en meget lille del af problemet. 

Men det tager vi naturligvis meget seriøst. Vi arbejder løbende på at reducere vores overløb, og mange steder i kommunen er vi i gange med at etablere nye kloakker og bassiner.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb og se data fra Miljøstyrelsen her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

189 Jeg oplever spillevand som en stor økonomisk udgift, men hvis nogen af pengene går til en renere fjord så er det godt givet ud. 

Vi har et stort fokus på at reducere vores omkostninger, og vi er nogle af de mest effektive forsyningsselskaber i Danmark.

Vandsektortilsynet (som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) laver årligt en benchmarking af alle forsyninger for at sammenligne, hvor omkostningseffektive de enkelte selskaber er og for at skabe en kunstig konkurrence. I disse benchmarkinger ligger vi blandt de bedste.

Her kan du se, hvordan vi bruger indtægterne: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/priser/sadan-bruger-vi-pengene   

190 Uenig på grund af at Vejle spildevand har for mange overløb.

Det er korrekt, at ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

191 Der bliver udledt alt for meget ubehandlet spildevand. Det er tydeligt at se i fjorden. Hilsen en maskinmester der har arbejdet med spildevand og lystig lystfisker

Ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

192 Desværre har jeg ikke sat mig ret meget ind i Vejle spildevand , selvom jeg interesserer mig meget for miljø og sundt vand

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi renser spildevandet, kan du se en video på vores hjemmeside: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevandet.

Du kan også besøge Økolariet, som har en stor udstilling i kælderen om spildevand.

193 Vejle Amatørscene's adresse er en del af Vejle Kommunes bygninger,  Vores opgave er at håndtere og udvinde ressourcer af det vand, du sender videre, så det kan indgå i vandkredsløbet igen – så du fx kan bade i Vejle Fjord og nyde naturen.
194 Jeg har ikke oplevet nogen gener…. Dejligt at høre.
195 Vejle fjord er ødelagt af spildevand fra renseanlæggene 

Når det handler om udledningen af kvælstof, udgør spildevandet kun en meget lille del af problemet. Men det tager vi naturligvis meget seriøst.

Vi arbejder løbende på at reducere vores overløb, og mange steder i kommunen er vi i gange med at etablere nye kloakker og bassiner. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb og se data fra Miljøstyrelsen her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

196 Anlægsarbejdet tager meget længere tid end oplyst Anlægsarbejde kan desværre blive forsinket, men vi håber, at du er blevet oplyst om forsinkelsen.
197 Information og udførsel af arbejde hænger ikke sammen.  - jo, senere er I kommet i gear, men alt alt for sent og med alt for lidt! Det betyder dog ikke, at mere information gør os tilfredse, det er kun aktion, der tæller og det er der ikke kommet noget af endnu.  Vi er kede af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse med vores gravearbejde. Vi gør os umage for at informere, og efter denne undersøgelse har sat en række nye initiativer i værk for at styrke kommunikationen, fx ved forsinkelser.
198 Lugt gener i gaderne omkring og for mange pøller i vandet😉 Vi gør vores bedste for at begrænse lugtgener så meget som muligt, men det kan være svært helt at undgå lugtgener, fordi vi jo arbejder med spildevand. 
199 Jeg har ikke oplevet situationer, som har gjort mig utilfreds. Dejligt at høre.
200 Udledning af mikropartikler og andet forurening bekymrer mig meget Vi gør os umage for at rense spildevandet så godt som muligt, inden vi leder det tilbage til naturen. Vi arbejder også på at implementere det fjerde rensetrin, som renser vandet for medicinrester og miljøfremmede stoffer.
201 Mht vandafledning fra vores matrikel er jeg fint tilfreds. MEN for nogle år siden druknede en lille pige i regnvandsbassin her i Bredsten. Siden blev noget af bassinet hegnet ind, men det er ikke nok da der stadig kommer en meter dybt vand omkring indhegningen. Det har flere borgere henvendt sig til jer om, uden der er sket mere.  Vores regnvandsbassiner er designet, så de er sikre at færdes ved uden hegn.

Siderne er etableret med en meget flad hældning, hvilket betyder, at man ikke pludselig kan falde i dybt vand, og at man kan komme op igen, hvis man skulle skride. Den type udformning bruges netop for at minimere risikoen.

Samtidig er regnvandsbassiner tænkt som en del af de rekreative områder i lokalområdet, så de bliver steder, hvor natur, stier og opholdsmuligheder kan hænge sammen. Derfor hegnes de normalt ikke ind.

Er det ikke muligt at designe regnvandsbassinet med en meget flad hældning, foretager vi en vurdering af hvert enkelt område. Der er derfor også steder, hvor vi sætter hegn op
202 Udledning  af spildevand i å

Ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag. Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

203 Håber der hurtigere kan gøres noget mere for rent spildevand i Vejle fjord.

Gøres der nok, for at rense spildevandet fra private og  fabrikker mm. ? Er der lavet kloakering eller lovlige suveræn på landet?

Vi er i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb til Vejle Fjord.

I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob

På landet skal du have en bundfældingstank, som vi tømmer én gang om året. 

204 Fornemmer at I gør alt hvad der er muligt for at rense vores spildevand.

Tak. Vi gør vores bedste for at rense spildevandet og arbejder løbende på at optimere vores renseanlæg fx med nyt teknologi.

Læs mere om, hvordan vi renser vandet her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/sadan-renser-vi-spildevand 

205 Hvis man tro medierne synes jeg ikke om udledning af urenset spildevand til Vejle Fjord og jeres måde at måle jeres "bidrag" til foruregningsgraden I bidrager. Det må I kunne bedre!

Ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret. Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I

2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie. Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Hvert år laver vi en rapport med data om alle vores overløb, som du kan  læse her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

206 Jeg tænker ikke over jeres eksistens og det er vel succes for infrastruktur  Tak for rosen
207 Landbruget får skylden for urene fjorde. Det er meget urimeligt . Åerne ind mod Vejle er fyldt med fint vand.  Så kommer vandet ind under den gamle losseplads og ud forbi rensningsanlægget . Nu har I  de sidste 50 - 100 år givet Jer selv dispensation til at udlede en masse lort i fjorden. Og landbruget får skylden.  Få da styr på Jeres udledning , vi skal alle betale.

Ved kraftig regn kan der forekomme overløb, fordi nogle områder ikke er separatkloakeret.

Vi er dog i gang mange steder i kommunen med at etablere nye kloakker og bassiner, som bidrager til at reducere overløb. I 2025 udbyggede og moderniserede vi kloaksystemet for 222 mio. kr., hvilket er det højeste beløb i vores historie.

Det er dog en stor og kompleks opgave at ombygge kloakinfrastrukturen, som ikke kan løses i et snuptag.

Læs mere om overløb her: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob 

208 Jeg har absolut ingen problemer med Vejle spildevand, men jeg er desværre den uheldige “ejer” af et rigtig grimt mini rensningsanlæg, der brummer 24/7

Kontakt os gerne med adressen, så undersøger vi om minirenseanlægget fungerer som det skal. Hvis det larmer mere end normalt, kan det være, fordi det skal serviceres.

Kontakt os via https://www.vejlespildevand.dk/kundeservice/kontakt-os 

209 "meget" tilfreds... I gør vel det som I er sat i verden for eller...? Og hvorfor kalder I det et forsyningsselskab ? Det er vel nærmere det modsatte :-)

Tak for rosen, og vi gør naturligvis vores bedste for at sikre kloakinfrastrukturen og rense vandet.

Vi kalder os et forsyningsselskab, fordi vi forsyner Vejle Kommunes borgere med et velfungerende kloaksystem, men du har en pointe i, at en af vores vigtigste opgaver er at aftage spildevandet fra vores kunder. :-)

210 læs anden kommentar Ok
     
 

Kommentarer om kampagnen 'Kun 3 ting'

 
211 Gulvvaskevand med sæbe  Gulvvaskevand med sæbe skal i afløbet
212 Jeg går meget op i miljøet  Tak, det er vi glade for at høre
213 Hvad med lidt  hår. De må vel ikke komme i toilettet?  Hår må ikke komme i toilettet. Selvom det er et organisk materiale, er det meget stærkt og vikler sig rundt om og stopper vores spildevandspumper.
214 Vi har besøgt Økolariet med vores datter siden vuggestuetiden. Både hun og os er opmærksomme på sortering, hvad der må komme i toilettet og hvad det kan have af konsekvenser for vores naturmiljø og lokalområde. Vi har aldrig haft en kultur om at komme andet i toilettet end kropslige udskillelser og toiletpapir. Det er desværre hændt én enkelt gang at der er tabt noget i toilettet, der ikke kunne fiskes op. :(  Men vi takker for at vores renseanlæg har et godt filtreringssystem, som formentlig har kunne opfange denne og få det ud af det mulige drikkevand.  Tak fordi jeres familie hjælper med at passe vores miljø og natur ved at sortere rigtig og ikke bruger toilettet som skraldespand.
215 x Ok.
216 Jeg har ikke set en konkret reklame, men blev opmærksom på det på økologien, hvor man kan få.meget viden om spildevand  Vi er glade for at høre, at du har fået meget ud af dit besøg på Økolariet
217 Det er en selvfølgelighed, at tænke på hvad der kommes i toilettet. Det er jo (også) vores fælles kasse, som kommer til at betale. Vi skal da tænke på - tænke meget på - hvordan pengene anvendes. Eksempelvis kunne der undværes rigtig mange DJØF'ere (uanstændige lønninger) !!!!!!! Tak, fordi du hjælper med at passe på naturen ved at tænke på, hvad der kommer i toilettet. Det er desværre ikke en selvfølge. Hver uge skal vi ud til 3-5 spildevandspumper, som er stoppet pga. affald i toilettet.
218 Det er jo en selvstændig, at bruge toilet kun til de 3 ting🩷 Det er desværre ikke en selvfølge. Hver eneste uge rykker vi ud til 3-5 spildevandspumper, der er stoppet af pga. affald i toilettet.
219 Toilettet er kun til afføring og toiletpapir Jep.
220 Har opfattet , da betalingen startede 
, det var en skjult
 Skat 
Du betaler for den service, vi leverer. Folketinget har besluttet, at spildevandsforsyninger skal drives som selvstændige selskaber. Vores indtægter kommer fra, at kunderne betaler for at få afledt og renset deres spildevand.
221 er viden for mig og formidler gerne ved opslag i Hallen og Klubhus Selvom vi er et aktieselskab, må vi ikke skabe overskud som private virksomheder. Vores økonomi er reguleret, så indtægter og udgifter skal balancere over tid.
222 Vi har alle et ansvar👊 Det vil sige, at du betaler for den faktiske håndtering og rensning af dit spildevand.
223 Har talt med Vejle Spildevand flere gange Ok. Vi håber, at du fik den hjælp og vejledning, du havde brug for.
224 Det har jeg altid gjort intet andet end de tre ting  Tak, fordi du hjælper med at passe på kloaksystemet.
225 Tak fordi I spørger. Den kampagne har jeg virkelig haft lyst til at anfægte.

For selv om det er fint at kommunikere enkelt, er det jo ikke rigtigt at kun 3 ting skal i toilettet.



I overser blandt andet

- at menstruerende også hælder blod i toilettet,

- at syge mennesker kaster op i toilettet

- at der helt sikkert er andre ting/væsker som hører til i toilettet frem for andre steder (hvor?)



I er velkomne til at række ud hvis I gerne vil have sparring på kommunikationsindsatser.
Tak for din interesse i vores kampagne. Budskabet er valgt for , at det skal være enkelt og nemt at huske. Du har ret i, at både blod og opkast også gerne må komme i toilettet, men hår må fx ikke.   
 

Kommentarer om kampagnen Vejle Spildevands Facebook-side

 
226 Men skriv lidt hyppigere om status på gravesrbejde

Når vi giver status på gravearbejde, laver vi opslag i lokale Facebook-grupper for at nå de kunder, som har brug for informationen.

Alle statusopdateringer om et projekt kan altid  ses på vores hjemmeside: https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

227 bruger ikke facebook Ok, vi kommunikerer også via andre kanaler. På vores hjemmeside kan du fx følge alle vores projekter. Vi sender også information via e-boks og sms.
228 Oplever ikke at pludselige brud, hvor de er nødt til at gøre noget, altid bliver informeret hurtigt og tydeligt ud Tak for rosen
229 hurtig og let overblik med nyt Tak, vi er glade for at høre, at du får et hurtigt og let overblik.
230 Jeg er ikke fan af at I forventer at borgerne benytter Facebook som kilde til information. I bør i stedet opbygge egne kommunikationskanaler, fx med nyhedsbreve med relevant info. I bør tillige benytte digital post i kommunikation med borgerne. 

Vi bruger Facebook som en ud af flere kommunikationskanaler, og det er ikke et krav, at du skal være på Facebook for at få vores informationer.

Vi bruger både e-boks og sms til at informere vores kunder, og alle informationer og opdateringer om gravearbejde kan ses på vores hjemmeside: https://www.vejlespildevand.dk/projekter/oversigtskort-aktuelle-projekter 

 

Kommentarer om Vejle Spildevands hjemmeside

 

231 Fyldestgørende, - men tænk altid i, at gør hjemmesiden så enkelt som mulig / brug et let forståeligt / billeder og gode historier fra jeres hverdag. Tak, det arbejder vi også på.
232 Jeg forslår en opdatering af hjemmeside og specielt login metode, det er for besværligt. Første gang du logger ind i vores selvbetjening, skal du bruge en aktiveringskode, som er en sikkerhedsforanstaltning. Herefter kan du logge ind med MitID.
233 Fin og overskuelig  Tak, det er vi glade for at høre.
234 Fandt de informationer jeg skulle bruge, så godt. Godt at høre.
235 normal interresse Ok.
236 Jeg fik de informationer jeg havde brug for, Desforuden har jeg ofte besøgt økolariet,hvor man kan få information om hvordan vandet bliver renset Vi er glade for at høre, at du fandt de informationer, du skulle bruge, og at du har haft en god oplevelse i Økolariet.
237 informativ god Tak for rosen.
238 Jeg søgte information om kloakseparering etape 4. Generelt var informationen brugbar.  Tak, det er vi glade for at høre.
239 Det er lidt svært at finde konkrete oplysninger om planlagt gravearbejde  Tak for feedbacken. Vi undersøger om det kan gøre mere tydeligt.
240 Fandt hurtigt akut tlf nr. Det er vi glade for at høre.
241 God og informativ Tak for rosen.
242 Lidt svært med kodesystemet Første gang du logger ind i vores selvbetjening, skal du bruge en aktiveringskode, som er en sikkerhedsforanstaltning. Herefter kan du logge ind med MitID.
243 Jeg fandt et tlf. nummer, hvor den, der svarede, kunne hjælpe med nummer på den person, jeg søgte. Dejligt at høre.
244 Flere informationer om overløb ønskes

Vi har samlet en lang række informationer og data om overløb på vores hjemmeside. Her finder du fx målinger og beregninger for hvert enkelt overløb: https://www.vejlespildevand.dk/dit-spildevand/overlob
245 tilgængelig og flot hjemmeside Tak. 

 

This is not for humans ceo@vejlespildevand.dk